Н У Х Т

Уряд визначив, як оцінюватимуть наукову діяльність вишів

22 серпня 2018

Уряд визначив, як оцінюватимуть наукову діяльність вишів

Уряд визначив, як оцінюватимуть наукову діяльність вишів – це дозволить у майбутньому надати найкращим із них базове фінансування на науку. Відповідну постанову «Деякі питання проведення державної атестації закладів вищої освіти в частині провадження ними наукової (науково-технічної) діяльності» Кабінет Міністрів затвердив під час засідання 22 серпня 2018 року.

Однією з найважливіших речей, закладених у документ, є те, що оцінюватимуть наукову діяльність не вишу в цілому, а його окремих наукових напрямів.

«Розділити атестацію за напрямами було конче необхідно, адже якби ми цього не зробили, то в підсумку у великих університетах, де є різноманітні напрями досліджень, отримали б «середню температуру по палаті». Бо в одному класичному виші можуть бути сильніші дослідження з природничих наук, а в іншому – гуманітарних чи технічних. Тому разом із університетською науковою спільнотою ми чітко визначили 7 напрямів, за якими буде атестація», – розповіла міністр освіти і науки Лілія Гриневич.

Такими напрямами будуть:
- Аграрні науки та ветеринарія (враховує галузі знань: аграрні науки та продовольство, ветеринарна медицина);
- Воєнні науки та національна безпека (воєнні науки, національна безпека, безпека державного кордону, цивільна безпека);
- Гуманітарні науки та мистецтво (богослов’я, гуманітарні науки, культура і мистецтво);
- Суспільні науки (журналістика, міжнародні відносини, освіта/педагогіка, право, соціальна робота, соціальні та поведінкові науки, сфера обслуговування, публічне управління та адміністрування);
- Біологія та охорона здоров’я (біологія, охорона здоров’я);
- Математичні науки та природничі науки (математика та статистика, природничі науки);
- Технічні науки (інформаційні технології, електроніка та телекомунікації, архітектура та будівництво, електрична інженерія, механічна інженерія, автоматизація та приладобудування, транспорт, хімічна та біоінженерія, виробництво та технології).

Атестаційна оцінка визначатиметься за 100-бальною шкалою. У ній будуть враховуватися такі показники:
- кадровий склад;
- фінансування (за загальним і спеціальним фондом);
- обсяг коштів, спрямованих/залучених вишем на придбання обладнання;
- кількість статей у наукових виданнях, які індексуються у базах «Scopus» та/або «Web of Science», де додатковим показником буде коефіцієнт впливовості журналів;
- кількість наукових видань, засновником (співзасновником) яких є університет, які індексуються у базах «Scopus» та/або «Web of Science»;
- кількість працівників закладу (за основним місцем роботи), які є членами редакційних колегій наукових видань, які індексуються у базах «Scopus» та/або «Web of Science».

Водночас конкретна методика оцінювання буде розроблюватися МОН спільно з Нацрадою з розвитку науки і технологій.

За результатами оцінювання кожний науковий напрям вишу відноситимуть до однієї з трьох груп – А, Б, В – або визнаватимуть таким, що взагалі не пройшов атестацію. У групі А будуть напрями університетів, дослідження яких мають важливе державне або світове значення, виконуються на світовому рівні; у групі Б – що мають важливе значення для окремих галузей економіки, нацбезпеки, інших сфер, виконуються на високому професійному рівні; у групі В – що мають значення для освітнього процесу в університеті, виконуються на задовільному професійному рівні.

Атестація проводитиметься не менш, як раз на 5 років, однак, не раніше, ніж через рік для реорганізованого вишу або не раніше, ніж через 3 роки для новоутвореного ЗВО. Вона буде обов’язковою для державних і комунальних закладів вищої освіти (окрім коледжів). Для державних і комунальних коледжів атестація проводитиметься на вимогу власника (засновника), а для всіх приватних ЗВО – за ініціативою закладу.

Проведення атестації організовуватиме МОН. Для цього при Міністерстві створять спеціальну атестаційну комісію та 7 експертних груп за науковими напрямами. До їх складу входитимуть представники вишів, МОН та інших відомств, до сфери управління яких належать університети, НАН, національних галузевих академій наук, Наукового комітету Нацради з розвитку науки і технологій, представники громадських наукових організацій зі всеукраїнським статусом. Водночас кількість представників закладів, підпорядкованих МОН, і працівників центрального апарату МОН не повинна перевищувати 50% загального складу атестаційної комісії.

Комісія та експертні групи аналізуватимуть, робитимуть експертне оцінювання та готуватимуть висновок щодо результатів атестації. Загалом атестація матиме 6 етапів:
- подання вишами до МОН заявки та інформаційних матеріалів;
- проведення експертного оцінювання (у термін до 25 днів);
- подання експертними групами висновків і пропозицій до атестаційної комісії;
- підготовка атестаційною комісією висновку щодо результатів атестації та подання його до МОН (до 10 днів);
- затвердження МОН результатів атестації та їх оприлюднення на офіційному сайті Міністерства (до 20 днів);
- інформування МОН заявника про результати атестації.

Отримані результати атестації можуть бути використані для планування видатків держбюджету на наукову діяльності вишу, визначення наукових напрямів закладу, яким надається підтримка з держбюджету, зокрема, через механізм базового фінансування тощо.

Нагадаємо, що на початку липня Уряд створив Національний фонд досліджень, що вже з 2019 року має розпочати грантову підтримку наукових досліджень і розробок. Наразі триває конкурс у Наукову раду Фонду – подати документи можна до 7 вересня.

 

Опублікований: 22-08-2018
Читайте також:
Як не провалити співбесіду з роботодавцем: поради від фахівця отримали здобувачі-біотехнологи

Як пройти співбесіду , щоб вас відразу прийняли на роботу; як підготуватися; як відповідати на питання; що казати… Докладний розбір проходження співбесіди на практиці для студентів-біотехнологів 4 курсу під час гостьової лекції здійснила тренерка з компанії TriglavInternationalLLC (партнера корпорації «Артеріум») Юлія Старикова. Фахівчиня працює у...

ЧИТАТИ ДАЛІ

Як не провалити співбесіду з роботодавцем: поради від фахівця отримали здобувачі-біотехнологи 18 жовтня 2021

Актуальні науково-методичні проблеми фізики та математики у закладах вищої освіти – основні теми наукової конференції

26-27 травня 2020 р. дистанційно відбулася Всеукраїнська науково-методична інтернет-конференція «Актуальні науково-методичні проблеми фізики та математики у закладах вищої освіти». Вона була присвячена 90-річчю заснування кафедри фізики та кафедри вищої математики ім. проф. Можара В.І. нашого університету. У секції «Фізика» були розглянуті сучасні...

ЧИТАТИ ДАЛІ

Актуальні науково-методичні проблеми фізики та математики у закладах вищої освіти – основні теми наукової конференції 29 травня 2020

До обміну досвідом щодо адаптації дуальної форми здобуття освіти в Україні долучилася наш викладач

28-30 липня 2020 року доцент кафедри вищої математики ім. проф. Можара В.І Вікторія Романенко взяла участь у зустрічі представників закладів освіти та роботодавців, а також експертів з питання адаптації дуальної форми здобуття освіти в Україні, організованій  представництвом Фонду ім. Фрідріха Еберта в партнерстві із Науково-методичним центром вищо...

ЧИТАТИ ДАЛІ

До обміну досвідом щодо адаптації дуальної форми здобуття освіти в Україні долучилася наш викладач 04 серпня 2020

Співпраця з випускниками-працедавцями

Кафедра екологічної безпеки та охорони праці на чолі з завідувачкою Оленою Семеновою докладає максимум зусиль для працевлаштування своїх випускників, а також сприяє працевлаштуванню здобувачів освіти. Стейкхолдери кафедри часто пропонують цікаві вакансії та просять порекомендувати розумних і старанних студентів. Зокрема, до ПрАТ «Українська техно...

ЧИТАТИ ДАЛІ

Співпраця з випускниками-працедавцями 20 серпня 2021