Хоча кафедра іноземних мов професійного спрямування має доволі давню історію, іноді настає такий момент, про який можна сказати – «уперше». Уперше застосовано нову методику, впроваджено новий підручник, започатковано Speaking Club для здобувачів, а потім – і для викладачів… А 30 жовтня 2023 року вперше прочитано відкриту лекцію.
Дисципліни кафедри передбачають переважно практичні заняття, оскільки спрямовані на формування таких важливих для наукової та кар’єрної діяльності здобувачів soft skills, як комунікативні навички, уміння сформулювати іноземною мовою повідомлення та донести його до слухачів різного вікового і фахового складу. А от лекційні курси практикуються віднедавна – лише з 2018 року, коли до навчальних планів підготовки магістрів Навчально-наукового інституту харчових технологій і факультету біотехнології та екологічного контролю було введено дисципліну «Іноземна мова: практичні навички наукової комунікації».
Розробниця курсу – професорка, докторка філології Наталія Науменко – для відкритої лекції магістрантам-екологам та біотехнологам обрала надзвичайно актуальну тему: «Усне професійне мовлення та мистецтво підготовки презентації». Взагалі на важливості погляду на кожну науку як різновид мистецтва Наталія Науменко, культурологиня за базовою освітою, акцентує вельми часто, і біотехнологія не виняток – адже до складу цього терміна входить компонента «техно», що з грецької й означає «мистецтво».
І саме синтез мистецтв – той лейтмотив, якого лекторка притримувалася від першої до останньої хвилини заняття: зв'язок новітніх принципів ведення наукової дискусії з традиціями Різдвяних і Великодніх диспутів у європейських університетах попередніх століть, включно з Києво-Могилянською Академією; поєднання уміння говорити та уміння слухати, виражене у фольклорі та писемній літературі; комбінування мовних і позамовних засобів у підготовці мультимедійної презентації PowerPoint, без якої в нинішніх реаліях не обійдеться жоден науковець, навіть «рафінований» філолог.
Згідно з приписами керівництва НУХТ щодо змішаного навчання, лекція читалася онлайн, із застосуванням програмного забезпечення Zoom, що зумовлює специфіку добору наукового матеріалу та способів його донесення до слухачів. Саме поняття «конференція», яке є «жанровим визначником» роботи в Zoom, спонукало кожного з присутніх – а їх було 29 здобувачів і 12 викладачів – відчути себе у великій, осяяній осіннім сонцем конференц-залі, де можна було почути для себе щось нове та висловити свою думку щодо почутого.
Власне, створенню творчої та дружньої атмосфери сприяла організація заняття у вигляді справжнього театрального дійства – від форми компонування презентації, де на кожному слайді зображення були розташовані на фоні театральної завіси, до включення в роботу наукового повідомлення (спікерка – Анастасія Охмакевич) із його подальшим обговоренням. У цій «виставі у виставі» радо узяли участь не лише здобувачі-магістранти, а й викладачі кафедри іноземних мов професійного спрямування, надто ж якщо брати до уваги, що з декотрими з цих здобувачів вони працювали на першому курсі. А Наталія Науменко, своєю чергою, виявила себе не лише досвідченою лекторкою, а й режисеркою, створивши вдалий сценарій роботи та скрупульозно його дотримуючись – хвилина у хвилину. І це також важливо для сучасної наукової та педагогічної діяльності – тайм-менеджмент як уміння оперувати часом, зробити кожну хвилину дороговказом на шляху до результату.
Більше того, саме залучення здобувачів до дієвої участі в лекційному занятті – втілення принципу, що його дотримуються досвідчені педагоги: «Лекція – це не монолог, а діалог». Звісно, не всі присутні встигли висловитися, але в кожного в пам’яті відклалася хоча б часточка матеріалу, яка згодом переросте в образ та ідею майбутнього великого наукового проєкту… Чимало пізнавального в лекції отримали для себе й викладачі, передусім молоді, які лише ступили на стезю творчої роботи зі здобувачами нефілологічного профілю. Зокрема, усвідомлення потреби творчого підходу до викладу іншомовного матеріалу будь-якого рівня складності та наповнення, завдяки чому кожне навчальне заняття можна зробити інтерактивним, плідним, насиченим і, з урахуванням специфіки нашого університету, – «смаковитим».