Н У Х Т

Кафедра маркетингу

Завідувач кафедри

Завідувач кафедри
Пєтухова Ольга Михайлівна
професор, доктор економічних наук

(створена у 1934 році)

Кафедра маркетингу здійснює підготовку бакалаврів та магістрів за такими спеціальностями: «Маркетинг», «Журналістика» (ОП «Реклама та зв'язки з громадськістю»), «Торгівля» (ОП «Підприємництво та торгівля»). Ці спеціальності щороку є одними з найпопулярніших серед абітурієнтів.

Випускники кафедри зарекомендували себе конкурентоспроможними фахівцями та знаходять гідне працевлаштування. Вони працюють на посадах менеджерів з маркетингу, збуту, реклами і зв'язків з громадськістю, креативних директорів, комерційних директорів, а також фахівцями з методів розширення ринків збуту,  консультантами із ефективності підприємництва та маркетингу, копірайтерами й спічрайтерами, іміджмейкерами, рекламістами, журналістами в ЗМІ, бренд-менеджерами, фахівцями з біржових операцій та Інтернет-трейдингу, аналітиками із дослідження товарного ринку тощо.

Метою кафедри маркетингу є підготовка висококваліфікованих фахівців для харчової промисловості та інших галузей економіки. Кафедра має багаторічну історію (адже її було створено у 1934 році). Традиційні методи викладання органічно поєднуються з застосуванням сучасних прогресивних технологій педагогічної діяльності та запровадженням в освітній процес останніх наукових досягнень з маркетингу, підприємництва й журналістики.

Конкурентні переваги кафедри маркетингу:

  1. При формуванні ОПП «Маркетинг», «Реклама і зв’язки з громадськістю», «Підприємництво та торгівля» колективом кафедри було враховано закордонний досвід провідних вищих закладах освіти, тож здобувачі вивчають переважну більшість дисциплін, які викладаються для студентів аналогічних спеціальностей в європейських університетах.
  2. Щороку ОП кафедри переглядалася та вдосконалювалася з урахуванням потреб здобувачів та рекомендацій стейкхолдерів, зокрема, підприємницьких структур та торговельних організацій, випускників та суб'єктів академічної спільноти університету. А отже, випускники отримують усі необхідні знання й навички, яких від них чекають майбутні працедавці.
  3. Навчання за освітньо-професійними програмами на кафедрі орієнтоване  на формування як професійних (hard skills), так і універсальних (soft skills) умінь і навичок студентів, що цінуються працедавцями та сприяють кар’єрному зростанню. А в освітньому процесі широко застосовуються активні методи навчання — рольові ігри та тренінги, підготовка проєктів та розбір кейсів тощо. Доброю традицією стало проведення вікторини до Дня маркетолога, тож здобувачі мають змогу в ігровій формі перевірити свої знання та потренуватися у вирішенні цікавих кейсів.
    Фото 1
    Щорічний івент до Дня маркетолога
     
    Фото 2   Фото 3
    Переможці конкурсу до Дня маркетолога   Нестандартні заняття поза  аудиторією
     
  4. Навчальний процес забезпечує колектив висококваліфікованих викладачів. У складі кафедри маркетингу ‒  15 кандидатів наук, 3 доктори наук. Викладачі кафедри маркетингу є авторами монографій, підручників, наукових статей в авторитетних закордонних та вітчизняних виданнях. Вони регулярно підвищують свою кваліфікацію, відвідують курси, тренінги й семінари з актуальних професійних питань, проходять стажування, у тому числі й закордонні, а отримані знання впроваджують у процес викладання для здобувачів.
    Фото 4   Фото 5
    Колективні монографії кафедри маркетингу  
     
  5. До освітнього процесу кафедра активно залучає практиків. Гостьові лекції, майстер-класи, тренінги від  визнаних фахівців галузі, у тому числі закордонних партнерів, є невід’ємною частиною навчання за ОПП «Маркетинг», «Реклама і зв’язки з громадськістю», «Підприємництво та торгівля» кафедри маркетингу.
    Фото 6
    Майстер-клас експертів фондового ринку О.Котанкіна та О.Калюжної
     
  6. Кафедра долучає здобувачів до ознайомлення з сучасними тенденціями у розвитку галузі. Здобувачі разом з викладачами регулярно відвідують професійні виставки, фестивалі, семінари й круглі столи з представниками галузі та знайомляться з організацією професійної діяльності на провідних підприємствах галузі.
    Фото 7
    Здобувачі на екскурсії на підприємстві
     
    Фото 8   Фото 9
    На презентації від 1+1 media для майбутніх журналістів   На Міжнародній виставці реклами та поліграфії Rema Days Kyiv
     
  7. У навчальний процес на кафедрі маркетингу інтенсивно впроваджуються досягнення науково-технічного прогресу. У розпорядженні здобувачів ‒ окремий комп'ютерний клас із маркетинговим програмним забезпеченням та пакетом сучасних графічних редакторів для роботи над рекламними матеріалами. Також є спеціалізована аудиторія, оснащена сучасним обладнанням для проведення лекційних занять із профільних дисциплін, і спеціальне фотографічне обладнання, тож майбутні рекламісти, підприємці й маркетологи набувають  практичних навичок створення якісної реклами.
    Фото 10
     
     
    Фото 11   Фото 12
    Використання технічного обладнання на заняттях  
     
  8. Здобувачі кафедри маркетингу проходять практику на провідних підприємствах харчової промисловості України, таких як ПрАТ «Оболонь», ПрАТ «Карлсберг Україна», КЗБН «Росинка», ПрАТ «Житомирський м'ясокомбінат», ТОВ «Ніжинський консервний завод», ТДВ «Яготинський маслозавод», а також відомих рекламних та PR-агенціях, зокрема, ТОВ «Джі енд ай», ТОВ «Sonata group», ТОВ «Рекламне агентство «Нова епоха», ТОВ «Бюро Маркетингових Технологій», ПП Рекламне Агентство «Арт Медіа» тощо.
  9. Кафедра маркетингу НУХТ співпрацює з іноземними партнерами. Так, вагомою віхою в історії розвитку кафедри була співпраця з Міжнародним інститутом CEDIMES, зокрема з такими його навчальними закладами, як Університети Париж-2 та Париж-12, Університет Бордо (Франція), Університет Торонто (Канада), Бернський університет (Швейцарія), спільно з якими проводилися міжнародні конференції. На сьогодні розвивається співпраця з вищим навчальним закладом Польщі — Вищою школою управління охороною праці в Катовіцах, що орієнтована на отримання подвійного диплому магістра. Іноземних колег також залучають до проведення лекцій  Таким чином, здобувачі під час навчання мають змогу засвоїти світові тенденції у сфері маркетингу, підприємництва та рекламної діяльності, орієнтуючись на кращі закордонні здобутки галузі.
  10. Значна увага на кафедрі маркетингу приділяється творчій реалізації здобувачів, адже креативність є важливою професійною рисою для майбутніх маркетологів, рекламістів та підприємців. Творчі конкурси, проекти й виставки робіт на базі кафедри й університету, а також залучення здобувачів до участі у всеукраїнських та міжнародних творчих проєктах стали невід’ємною складовою навчального процесу. Так, здобувачі кафедри маркетингу ‒ активні учасники й переможці Всеукраїнського студентського конкурсу стартапів «TourSystemUkrChallenge»
    Фото 13
    Команда-переможець студентського конкурсу стартапів «TourSystemUkrChallenge»
     
  11. Здобувачі кафедри маркетингу мають змогу реалізувати себе у науковій сфері. При кафедрі діє науковий гурток «Інтелектуал», що регулярно проводить наукові семінари, присвячені розглядові актуальних питань маркетингу, рекламної та підприємницької діяльності, біржової справи. Здобувачі кафедри маркетингу стають учасниками міжнародних конференцій та конкурсів наукових робіт, де регулярно посідають призові місця. Також вони мають змогу опублікувати свої наукові розвідки у престижних наукових виданнях, зокрема, тих, що входять до всесвітньо-відомої бази Web of Science.
    Фото 14
    Онлайн-конференція наукового гуртка «Інтелектуал»
         
    Фото 15   Фото 16
    Анастасія Долюк посіла ІІ місце Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт зі спеціальності «Маркетинг» (2019)   Переможниці Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт (2015) Л. Галюк та Н. Костюченко з науковим керівником Бєловою Т.Г.
         
  12. Серед здобувачів кафедри маркетингу є й захисники України, які відстоюють незалежність українського народу та суверенітет країни.
    Фото 17
    Максим Куриленко, здобувач ОС «Магістр» зі спеціальності 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність. НУХТ» (з.ф.н.)
     

Корисні посилання:

 

Більше інформації про кафедру на сайті ННІЕіУ

Слідкуйте за нами в Instagram

Наша сторінка на  Facebook

Остання зміна: 27 серпня 2025

Кафедра здійснює підготовку фахівців:

освітнього ступеня «бакалавр»

Підготовка фахівців у галузі знань D «Бізнес, адміністрування та право» за спеціальністю D5 «Маркетинг» та освітньою програмою:

  • Маркетинг
Форма навчання Термін навчання
Денна та заочна 3 роки 10 місяців
Денна скорочена та заочна скорочена 2 роки 10 місяців

Підготовка фахівців у галузі знань D «Бізнес, адміністрування та право» за спеціальністю D7 «Торгівля» та освітньою програмою:

  • Підприємництво та торгівля 
Форма навчання Термін навчання
Денна та заочнв 3 роки 10 місяців
Денна скорочена та заочна скорочена 2 роки 10 місяців

Підготовка фахівців у галузі знань C «Соціальні науки, журналістика та інформація» за спеціальністю С7 «Журналістика» та освітньою програмою:

  • Реклама та зв'язки з громадськістю
Форма навчання Термін навчання
Денна 3 роки 10 місяців
Денна скорочена 2 роки 10 місяців

Детальніше...

освітнього ступеня «магістр»

Підготовка фахівців у галузі знань D «Бізнес, адміністрування та право» за спеціальністю D5 «Маркетинг» та освітньою програмою:

  • Маркетинг

Підготовка фахівців у галузі знань D «Бізнес, адміністрування та право» за спеціальністю D7 «Торгівля» та освітньою програмою:

  • Підприємництво та торгівля 
Форма навчання Термін навчання
Всі форми навчання 1 рік 4 місяці

Підготовка фахівців у галузі знань C «Соціальні науки, журналістика та інформація» за спеціальністю С7 «Журналістика» та освітньою програмою:

  • Реклама та зв'язки з громадськістю
Форма навчання Термін навчання
Денна 1 рік 4 місяці

Детальніше...

наукового ступеня «доктор філософії»

Підготовка фахівців на базі освітнього ступеня «Магістр» та ОКР «Спеціаліст» за спеціальністю D5 «Маркетинг»

Форма навчання Термін навчання
Всі форми начання 4 роки

Детальніше...

наукового ступеня «доктор наук»

Підготовка фахівців на базі наукового ступеня «Доктор філософії» або кандидат наук за спеціальністю D5 «Маркетинг»

Форма навчання Термін навчання
Денна 2 роки

Детальніше...

 

Навчальні дисципліни, які викладаються кафедрою

БАКАЛАВРИ
Назва Робочі програми
2025 року
Digital-маркетинг  
Marketplaces в організації онлайн-торгівлі  
PR у харчовій промисловості 075 (М)
Public relations  
Аудіовізуальна реклама  
Бенчмаркінг  
Бізнес-діагностика 076 (ПТБД)
Бренд-менеджмент у харчовій промисловості  
Брендинг  
Візуалізація інформації в маркетингу  
Візуальна комунікація в підприємництві  
Вступ до спеціальності C7 (РЗГ)
Генерування ідей для бізнесу  
Громадянська позиція і медіаграмотність  
Дизайн у рекламі та PR  
Економетрика в маркетингу  
Електронна комерція 075 (М)
Івент-маркетинг 075 (М)
Іміджелогія  
Іміджмейкінг  
Інвестиції в підприємництві та біржовій діяльності  
Інвестиційна діяльність  
Інноваційний розвиток підприємств  
Інсайти маркетингових активностей  
Інсайти торговельного підприємництва D7 (ПТ)
Інтернет-маркетинг  
Інтернет-продажі в В2В секторі  
Інтернет-трейдинг  
Інфраструктура біржового ринку  
Історія реклами та PR  
Комерційна дипломатія  
Комерційна діяльність  
Конкурентоспроможність бізнесу  
Конфліктологія ділового спілкування  
Концептуальні засади наукової творчості  
Комерційна дипломатія  
Копірайтинг та мистецтво комунікації 075 (М)
Копірайтинг та візуалізація інформації  
Креатив в рекламі та PR 075 (М)
Лідерство та партнерство в підприємництві  
Маркетинг 075 (М)
Маркетинг (англомовний курс)  
Маркетинг в галузях і сферах діяльності 075 (М)
Маркетинг особистості  
Маркетинг послуг 061 (РЗГ)
Маркетинг у сфері сервісу  
Маркетингова аналітика  
Маркетингова аналітика та інноваційні рішення  
Маркетингова політика розподілу  
Маркетингова товарна політика  
Маркетингове забезпечення бізнес-ідеї 075 (М)
Маркетингове ціноутворення 075 (М)
Маркетингові дослідження 075 (М)
075 (М)
Маркетингові електронні системи  
Маркетингові комунікації 075 (М)
Міжнародний маркетинг  
Мотивація покупців  
Обґрунтування бізнес-рішень та оцінювання ризиків 076 (ПТБД)
Обґрунтування маркетингових рішень та оцінювання ризиків  
Ораторське мистецтво та спічрайтинг  
Організація виробничої та комерційної діяльності 076 (ПТБД)
Організація виробничої і маркетингової діяльності  
Організація маркетингової та виробничої діяльності  
Організація рекламної та PR-кампанії  
Організація роботи прес-служби C7 (РЗГ)
Організація роботи рекламної і PR-агенції  
Організація торгівлі 076 (ПТБД)
Організація, планування та управління підприємствами галузі  
Основи біржової діяльності  
Основи журналістики  
Основи клірингової діяльності  
Основи маркетингової діяльності  
Основи наукових досліджень 061 (РЗГ)
076 (ПТБД)
Основи підприємництва  
Основи підприємницької діяльності  
Паблік рилейшнз  
Персонал-технології  
Підприємництво та обґрунтування бізнес проєктів  
Планування виробничої та комерційної діяльності  
Поведінка споживачів 075 (М)
076 (ПТБД)
Посередницькі операції на ринку біржових послуг  
Право в галузі реклами та PR C7 (РЗГ)
Практична стилістика та копірайтинг 061 (РЗГ)
Промисловий маркетинг  
Психологія підприємництва та бізнесу  
Реклама в місцях продажу 075 (М)
Реклама та PR в Інтернеті  
Ринкові дослідження 076 (ПТБД)
Ритейл-маркетинг 061 (РЗГ)
Ритейл-сервіс 075 (М)
076 (ПТБД)
Соціальна відповідальність та етика маркетингу D5 (М)
Соціальний бізнес  
Соціально відповідальне підприємництво  
Соціологія реклами  
Стратегічний маркетинг 061 (РЗГ)
Сучасна реклама та PR  
Сучасна реклама та PR у харчовій галузі  
Сучасні концепції маркетингу 075 (М)
Сучасні практики в галузі  
Таймінг маркетингових проектів  
Тендерна політика підприємств  
Теорія і методика рекламної та PR-творчості 061 (РЗГ)
Теорія масової комунікації та інформації C7 (РЗГ)
Теорія реклами та PR 061 (РЗГ)
Торговельне підприємництво 076 (ПТБД)
Торговий маркетинг  
Тренд маркетинг 075 (М)
Управління конкурентоспроможністю підприємства  
Управлінські рішення в підприємництві та торгівлі  
Формування та управління асортиментом 076 (ПТБД)
Цифрові технології  
Цифрові технології в маркетингу  
Цифрові технології в рекламі та PR  
Ціноутворення та управління ціновою політикою  

 

МАГІСТРИ
Назва Робочі програми
2025 року
СRM  
Digital-технології в рекламі та PR  
Аналіз біржових операцій  
Аналіз біржової діяльності  
Антикризові комунікації C7 (РЗГ)
Бенчмаркінг  
Бізнес-комунікації D7 (ПТ)
Біржова торгівля  
Брендинг  
Електронна комерція  
Ефективність реклами та PR-діяльності підприємств харчової промисловості C7 (РЗГ)
Імагологія  
Іміджелогія  
Інвестування  
Інноваційні маркетингові рішення  
Інформаційні війни  
Інформаційні війни та інформаційна політика і безпека C7 (РЗГ)
Інфраструктура біржового ринку  
Комерційна дипломатія  
Маркетинг персоналу та HR-брендинг  
Маркетингове товарознавство  
Маркетинговий менеджмент  
Мерчандайзинг D5 (М)
Методи оцінювання ефективності реклами та PR  
Методологія дослідження соціальних комунікацій  
Методологія наукових досліджень  
Міжнародна торгівля  
Обґрунтування маркетингових проектів  
Основи маркетингу та економічного обґрунтування проєкту  
Оцінка ринку та конкурентного оточення 076 (ПТБД)
Підприємництво та обґрунтування бізнес проєктів  
Продовольча безпека  
Промоушен упаковки  
Психологічні основи рекламної та PR - діяльності  
Реклама в місцях продажу  
Рекламний менеджмент D5 (М)
Ринок біржових послуг  
Ритейл-брендинг  
Ритейл-мерчандайзинг  
Семантика і семіотика реклами C7 (РЗГ)
Стратегії торговельних підприємств  
Стратегічний маркетинг D5 (М)
Сучасні концепції маркетингу  
Сучасні медіакомунікації C7 (РЗГ)
Тендерна політика підприємства  
Технології візуалізації інформації  
Товарна інноваційна політика  
Торговельні мережі 076 (ПТБД)
Тренд маркетинг  
Управління брендом роботодавця  
Управління маркетинговими проєктами  
Управління продажами  
Управління стартап-проектами D7 (ПТ)
Управління якістю D7 (ПТ)
Фотожурналістика  

 

ДОКТОР ФІЛОСОФІЇ
Назва Робочі програми
2025 року
Робочі програми
2024 року
Аналіз та обґрунтування бізнес-проєктів   051 (Е)
073 (М)
075 (М)
Маркетинг концепції соціально-відповідального бізнесу   075 (М)
Методи наукових досліджень та планування експерименту    
Методологія та організація наукових досліджень   051 (Е)
073 (М)
075 (М)
Поведінкові засади прийняття маркетингових рішень   075 (М)
Прогнозування та моделювання в маркетинговій діяльності   075 (М)
Формування конкурентних переваг   075 (М)

 

Тематика наукової роботи викладачів кафедри маркетингу охоплює такі основні напрями:

  • використання маркетингових інструментів для забезпечення конкурентоспроможності підприємств харчової промисловості;
  • посилення конкурентоспроможності підприємств харчової промисловості в умовах евроінтеграції;
  • управління взаємовідносинами зі споживачами для забезпечення конкурентних переваг підприємства;
  • соціально-комунікативні технології: теорія, еволюція, PR-інструментарій сучасного бізнесу.

Результати наукових досліджень співробітників кафедри маркетингу публікуються у виданнях, що входять до міжнародних наукометричних баз Scopus та Web Of Sciense, зокрема, «International Journal of Advanced Science and Technology», «TEM Journal», «Ukrainian Food Journal», а також відображені у таких фахових журналах та збірниках наукових праць, як «Інфраструктура ринку», «Економіка і суспільство», «Формування ринкових відносин в Україні», «Економіка і держава», «Причорноморські наукові студії», «Інтернаука», «News of science and education», «International Journal of Advanced Science and Technology», наукових виданнях Міжнародного інституту CEDIMES тощо.

Викладачі кафедри маркетингу регулярно беруть участь в авторитетних міжнародних та всеукраїнських конференціях із науковими доповідями. Так, у 2013 році у Національному університеті харчових технологій було проведено XXIV Міжнародний Колоквіум Інституту CEDIMES, участь у якому взяли провідні науковці-представники 22 країн, зокрема, Франції, Греції, Македонії, Польщі, Іраку, Алжирської Народної Демократичної Республіки.

Результати наукових пошуків знаходять своє втілення й у вигляді колективних монографій викладачів кафедри, зокрема, «Поведінка споживачів у реально-віртуальному середовищі» (2018), «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» (2020)

1934 рік

заснована кафедра організації, планування та управління харчової промисловості, яка займалася підготовкою інженерів-економістів

1994 рік

розпочалася підготовка фахівців зі спеціальності «Менеджмент організації», для яких деякий час кафедра була випусковою

1997 рік

розпочалася підготовка фахівців зі спеціальності «Маркетинг»

1998 рік

назву змінено на кафедру маркетингу

2007 рік

розпочалася підготовка фахівців за освітньо-професійною програмою «Управління персоналом і економіка праці», для яких деякий час кафедра була випусковою

2008 рік

розпочалася підготовка фахівців за освітньо-професійною програмою «Товарознавство і торговельне підприємництво» (тепер – «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність»), для яких кафедра була випусковою

2013 рік

розпочалася підготовка фахівців за освітньо-професійною програмою «Реклама та зв’язки з громадськістю»

2017 рік

проведено ліцензування магістратури за ОП «Реклама і зв’язки з громадськістю» та акредитація бакалаврського рівня освіти цієї ж освітньої програми

2018 рік

розроблено і введено в навчальний процес освітні програми «Маркетинг» за освітнім ступенем «бакалавр» та «магістр»

розроблено і введено в навчальний процес освітні програми «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» за освітнім ступенем «бакалавр» та «магістр»

розроблено і введено в навчальний процес освітні програми «Реклама та зв’язки з громадськістю» за освітнім ступенем «бакалавр» та «магістр»

вийшла друком колективна монографія «Поведінка споживачів у реально-віртуальному середовищі» науковців кафедри маркетингу

2020 рік

опубліковано колективну монографію «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» науковців кафедри маркетингу

2021 рік

пройдено акредитацію за освітньої програмою «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність»

2022 рік

не зважаючи на повномасштабну війну, кафедра продовжила організовувати гостьові лекції професіоналів-практиків, у тому числі з Діаною Чанкотадзе, французькою журналісткою, фахівцем з європейських медіа та комунікацій, доценткою Університету Грузії та викладачкою Версальського університету;

викладачі кафедри отримали посвідчення членів Громадської організації «Об'єднання маркетологів України», що охоплює 14 територіальних осередків зі всієї України, представників закладів вищої освіти в галузі маркетингу та лідерів сучасного міжнародного бізнесу.

2023 рік

пройдено акредитацію за освітніми програмами «Маркетинг», «Реклама та зв'язки з громадськістю»