Питання, як відбувається процес піногасіння у біотехнологічних циклах, стало основною темою однієї з останніх лабораторних робіт з дисципліни «Загальна біотехнологія», яке під керівництвом старшої викладачки Тетяни Белемець виконали здобувачі груп БТ-2-1 і БТ-2-2.
Другокурсники ознайомилися з різними способами піногасіння, відтворили їх практично в умовах мікробіологічної лабораторії та порівняли ефективність.
Лабораторія кафедри біотехнології і мікробіології була наповнена захоплюючою атмосферою завдяки детальному розбору процесів піноутворення/піногасіння й їх ролі під час аеробного глибинного культивування мікроорганізмів. Саме ж практичне виконання роботи розпочалася з підготовки мірного циліндра, в який додали 0,5 дм³ водопровідної води та 1% меляси/кукурудзяного екстракту. У циліндр занурили барботер мікрокомпресора, й кожен зі здобувачів із нетерпінням спостерігав як рівень піни поступово піднімався до позначки 1 дм³, після чого розпочалося додавання піногасника із використанням піпетки (додавання припиняли одразу після повного зникнення піни). Після закінчення експерименту фіксувалися об’єм (маса) використаного піногасника і таймінги, за які відбулося зниження рівня піни.
Під час виконання лабораторної роботи здобувачі спостерігали як додавання жирів та олій (котрі також можуть бути джерелами поживних речовин для мікроорганізмів) може впливати на піноутворення. Загалом дослідженими були властивості жирових піногасників (тваринних жирів, олеїнової кислоти, соняшникової, соєвої, бавовняної та кукурудзяної олій) та теоретично розібрані принципи роботи хімічних (ПАР) й синтетичних піногасників, які поступово замінюють натуральні речовини у багатьох біотехнологічних процесах. Дізналися, що спінювання поживного середовища, стійкість піни і її реологічні властивості (поверхневий натяг, поверхнева в’язкість) залежать від складу середовища (вмісту цукрів, ліпідів, білків, структуроутворюючих солей), режимів його стерилізації й аерації.
Тема є актуальною й потребує вирішення на будь-яких біотехнологічних і мікробіологічних виробництвах. А кваліфікований спеціаліст-біотехнолог, який має відповідні знання у цій тематиці, завжди буде конкурентоспроможним і затребуваним на ринку праці як в Україні, так і закордоном. Тож, наші другокурсники продовжують навчатися, працювати та дізнаватися щось нове!