У Міністерстві освіти і науки України за участю експертів та громадськості обговорили питання забезпечення якості вищої освіти в межах проекту Середньострокового плану пріоритетних дій Уряду до 2020 року.
Директор департаменту вищої освіти МОН Олег Шаров повідомив, що в 2017 році до ключових пріоритетних завдань МОН належать: розроблення стандартів вищої освіти; напрацювання методичної бази та надання практичної допомоги ВНЗ у створенні системи внутрішнього забезпечення якості; створення Національного репозитарію академічних текстів; використання технології ЗНО для відбору вступників у магістратуру за спеціальністю 081 «Право».
Робота над розробленням стандартів вищої освіти триває з листопада 2015 року й до кінця 2017-го в МОН планують затвердити більшість із них – 120 для освітнього рівня «бакалавр», 80 – «магістр» і 50 – «доктор філософії». Нові стандарти вищої освіти – це стандарти нового покоління, які прийшли на зміну Галузевим стандартам вищої освіти і базуються на компетентісному підході та поділяють філософію визначення вимог до фахівця, закладену в основу міжнародного Проекту Європейської Комісії «Гармонізація освітніх структур в Європі» (TUNING).
Зауважимо, що над розробленням стандартів плідно працюють провідні фахівці нашого університету, які очолюють відповідні науково-методичні підкомісії у Науково-методичній раді Міністерства – завідувач кафедри технології молока і молочних продуктів Галина Поліщук, завідувач кафедри інтегрованих автоматизованих систем управління Ігор Ельперін та ін.
Надалі передбачене завершення роботи над стандартами (у 2020-2025 рр. передбачається перегляд їхнього концепту) та спільна діяльність зі стейкхолдерами над створенням національної системи кваліфікацій, галузевих рамок кваліфікацій і професійних стандартів.
Створення систем забезпечення якості діяльності вищих навчальних закладів нині значною мірою залежить від роботи Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, оскільки повноваження щодо реалізації цих систем повністю віднесені до компетенції Нацагентства. Тому 2017 року МОН сподівається на розгортання спільної роботи з агентством та іноземними партнерами для їх відпрацювання. Пропонується наступний алгоритм: створення системи внутрішнього забезпечення якості ВНЗ, її сертифікація, акредитація вишу та самоакредитація освітніх програм.
Вагомим кроком на підтримку академічної доброчесності стане створення до кінця 2017 року Національного репозитарія академічних текстів. У ньому будуть зібрані фактично усі освітні та наукові тексти у вигляді, в якому вони піддаються обробленню, перегляду та порівнянню. Робочою групою вже створений проект Положення про національний репозитарій академічних текстів і паралельно триває розроблення регламенту роботи репозитарію, в якому будуть визначені всі технічні питання. Після запуску ресурсу, впродовж 2018-2019 років, планується створення національної наукометричної системи.
Під час обговорення директор департаменту вищої освіти нагадав, що в цілому в проекті Плану сформульовані чотири ключові пріоритети в сфері освіти: якісна, сучасна і доступна загальна середня освіта (нова українська школа); модернізація професійно-технічної освіти; забезпечення якості вищої освіти; нова система управління та фінансування науки.
Окрема увага в ході обговорення була приділена індикаторам оцінювання змін у системі вищої освіти. Нині МОН переважно орієнтується на Глобальний індекс конкурентоспроможності Світового економічного форуму. Тому одним із ключових завдань для системи вищої освіти України є підвищення рейтингових показників якості менеджмент-освіти щонайменше на 10 позицій, що сприятиме підвищенню ефективності управління та економічному розвитку країни. Крім того, на думку Олега Шарова, сьогодні треба перезавантажити систему післядипломної освіти, побудувати систему визнання неформальної освіти та інформального навчання. Однак ці питання, скоріше за все, розглядатимуться вже після ухвалення нового закону «Про освіту» й зміни в системі післядипломної освіти стануть однією з головних тем наступного року.
Із доповненням доповіді виступив також директор департаменту атестації кадрів вищої кваліфікації та ліцензування МОН Андрій Шевцов.
Підсумки обговорення, в якому змогли взяти участь усі присутні на заході, підбив перший заступник міністра освіти і науки Володимир Ковтунець.