Уже шостий рік дисципліну «Іноземна мова: практичні навички наукової комунікації» викладають магістрантам нашого університету – майбутнім виробничникам, науковцям, експериментаторам і педагогам. 4 листопада цього року беззмінна лекторка дисципліни, професорка кафедри іноземних мов професійного спрямування Наталія Науменко прочитала відкриту лекцію на тему «Студентське наукове портфоліо: принципи компонування та презентації».
Нині до майбутніх фахівців ставляться високі вимоги, які полягають не лише в досконалому знанні своєї царини діяльності, а й у високому рівні володіння іноземною мовою, вільному користуванню нею в усіх галузях. Новітні екологічні та біотехнологічні дослідження отримують потужний імпульс до розвитку завдяки тісній взаємодії з інформаційними технологіями, коли йдеться не лише про залучення комп’ютерів до проникнення у потаємні глибини біосу (грецькою – «життя»), а й про застосування новітніх інструментів Microsoft Office у документуванні та представленні отриманих результатів – у вигляді як паперового, так і електронного наукового портфоліо.
Сама італійська лексема «портфоліо», яка стала формозмістовим концентром лекції, у багатьох присутніх викликала асоціацію з дитинством, коли всі ми збирали портфелі до школи. Тільки цього разу ішлося не лише про підручники, зошити та різне канцелярське приладдя, які мають бути у кожному учнівському портфелі, а й про сертифікати, дипломи, власні нотатки за тематикою опрацьованої наукової літератури, а також свідоцтва про культурні та спортивні досягнення, – а факультетові біотехнології та екологічного контролю є чим повеличатися й у цій царині! Тобто, портфоліо має вмістити все, що формує індивідуальний портрет здобувача магістерського ступеня як науковця нового покоління.
Протягом шести років спілкування зі здобувачами спеціальностей «Екологія» (освітня програма – «Екологія, екоменеджмент та екоаудит») і «Біотехнології та біоінженерія» (освітня програма – «Промислова та фармацевтична біотехнологія») з’ясувалося, що вони не лише мають значний досвід участі в наукових конференціях, проведенні фахових експериментів і презентації їхніх результатів онлайн і наживо, а й готуються захищати англійською мовою кваліфікаційні магістерські роботи. Іншими словами, здобувачі уже формують свої портфоліо, куди, окрім самої магістерської роботи, увійдуть зовнішні рецензії, відгуки наукових керівників і презентаційні матеріали.
Досвідчені науковці стверджують: «Практикуватися без теорії – означає пливти в незвіданому морі без карт і компаса; вивчати ж теорію без практики – означає зовсім не вийти в море». Тому лекторці дисципліни вдалося поєднати теорію з практикою: передусім поділитися зі здобувачами теоретичними аспектами (як грамотно оформити портфоліо, як добирати документи для якнайкращої самопрезентації), провести доповнений фотодоказами екскурс у досягнення випускників факультету минулих років, а згодом надати здобувачам слово у секції role-playing «Презентація власного портфоліо», в оцінюванні яких узяли участь і викладачі.
У день відкритої лекції магістранти обох освітніх програм мали чудову нагоду продемонструвати, на що вони здатні і як фахівці, і як промовці. Як і належить справжнім науковцям, доповідачі – Єлизавета Корецька та Богдана Короленко та «атестаційна комісія» у складі Марії Борової, Анастасії Онищенко, Антона Полуніна і Володимира Вербіяна – до «грана» вивірили тексти своїх доповідей, профільтрували їх від непотрібних слів-домішок, на аналітичних вагах зважили «цікаве» й «нецікаве», відібравши лише потрібну інформацію – таку, що дозволила б осягнути принципи наукових досліджень в екології та біотехнології навіть невтаємниченим. А інтонація, з якою було подано матеріали доповідей, доповнила «есенцію» слів натуральними «ароматизаторами» і «барвниками» наукових ідей для подальшого ґрунтовного студіювання.
Можна сподіватися, що отримані здобувачами-магістрантами факультету біотехнології та екологічного контролю теоретичні знання стануть основою для подальшої самостійної роботи у галузі підготовки індивідуальних наукових портфоліо для подальшого працевлаштування або вступу до аспірантури. Нашим здобувачам (про яких справедливо кажуть, що вони «народилися з гаджетами у руках») стануть у пригоді навички доцільного комбінування друкованих, фото-, аудіо-, відео- та інших матеріалів, відповідно до профілю наукової роботи – і не лише за допомогою комп’ютера-асистента, а й із залученням власної творчої інтуїції, наукового аналітичного мислення та естетичного світовідчуття.