Карантин… Дистанційне навчання. Викладачі наполегливо шукають цікаві форми завдань, у тому числі і практичних, зі своїх дисциплін, щоб видати їх студентам. Щоб і корисне було, і реально виконувалося у дистанційному режимі.
Ось як описує роботу в рамках одного з практичних занять із дисципліни «Методи контролю біотехнологічних, фармацевтичних та харчових виробництв» доцент кафедри біотехнології і мікробіології Вікторія Красінько: «Ідея! Запропоную відшукати у науковій літературі методику визначення… тієї самої…єдиної і неповторної…цільової речовини, про яку вже багато чого мали б знати, бо вже півроку працювали з науковою літературою над цією ж тематикою ще на «Загальній мікробіології», а з початку нинішнього року, не покладаючи рук, проєктували біотехнологію її одержання, виконуючи курсову з дисципліни «Технології мікробного синтезу лікарських засобів». А потрібна ж ця методика ще буде і на курсові проєкти з «Основ проектування біотехнологічних виробництв» та з «Харчової біотехнології» на четвертому курсі, і на бакалаврський диплом вона ж знадобиться. От як добре! Одним пострілом – багатьох зайців…Сказано – зроблено! Описала покрокові інструкції: де шукати, що описувати. Радісно посміхаюсь сама до себе і очікую відповіді на таке нескладне і багаторазово потрібне завдання.
Дочекалася… Хтось пропонує визначати концентрацію клітин Pseudomonas fluorescens у повітрі. Чому у повітрі? Бо це перше посилання за запитом: «Методика визначення концентрації клітин Pseudomonas fluorescens»! Хтось пише, що буде використовувати гравіметричний метод і використовує для цього спектрофотометр. Зважувати на спектрофотометрі? Добре, що хоч не мікроскопом цвяхи забивати! (Хоча, можливо, і до цього дійде, коли будемо описувати мікробіологічні методи контролю).
І тут народився крик душі. Подаю його без скорочень: «Шановні студенти! Мобілізуйте свою фантазію і проявіть креативність! Зрозуміло, що уявити усі тонкощі біотехнологічного процесу дуже складно, але… Уявіть себе у сучасній контрольно-вимірювальній лабораторії. Уявили? Ви – у білому халаті, довкола Вас безліч (неміряна) сучасних приладів і обладнання. Вам приносять з цеху біосинтезу пробу культуральної рідини (колба, закрита ватно-марлевим корком, у ній 200 мл дивної рідини). Уявили? Ваше завдання (до речі, дуже високооплачуване, якщо все зробите вірно) – провести контроль цієї рідини. Тепер дивимось на ту методику, яку Ви склали і збираєтесь надіслати мені на перевірку. Дивимось на колбочку з рідиною…, дивимось у методику… Зрозуміло, що робити? Прописано, скільки і чого відміряти? Куди доливати? Що додавати? Прописані принцип методу, необхідні реактиви, обладнання, посуд? Якщо так, вітаю! Ще раз перечитуємо методику і надсилаємо її мені. Якщо ж ні – доопрацьовуємо методику, щоб було дійсно зрозуміло! З повагою, ваш лектор, Вікторія Красінько».