Н У Х Т

МОН оприлюднило розподіл держфінансування університетів у 2020 році

27 січня 2020

МОН оприлюднило розподіл держфінансування університетів у 2020 році

Міністерство освіти і науки оприлюднило детальний розподіл коштів із державного бюджету між закладами вищої освіти. Всього на університети у 2020 році МОН витратить 16,26 млрд грн.

«Ми зробили важливий крок до прозорості та відкритості фінансів. Вперше Міністерство освіти і науки опублікувало дані про розподіл державних коштів між закладами вищої освіти та чіткими критеріями цього розподілу. Кожен університет отримав фінансування залежно від результатів своєї роботи та стимул розвиватись динамічніше», – відзначила міністр освіти і науки Ганна Новосад.

З 2020 року ЗВО фінансуються за формулою, де університети з кращими результатами діяльності отримують більше фінансування порівняно із бюджетом минулого року. Відповідне рішення схвалив Уряд 24 грудня 2019 року.

Розрахунок обсягу фінансування у 2020 році робився МОН за конкретними показниками, серед яких: масштаб університету; контингент; регіональний коефіцієнт; позиції у міжнародних рейтингах; обсяг коштів на дослідження, які університет залучає від бізнесу чи з міжнародних грантів. З 2021 року до цих показників додасться працевлаштування випускників, які МОН буде відслідковувати через онлайн-систему. Для поступовості переходу у 2020 році були запроваджені обмеження для мінімальної та максимальної зміни бюджету кожного ЗВО – 95% та 120% від 2019 року відповідно.

Фінансування за формулою отримають 136 закладів вищої освіти та 12 їх філій, які мають власні кошториси. У 2020 році 94 заклади отримають 100-120% від бюджету 2019 року, а 54 – 95-99% від бюджету 2019 року.

«Нова система фінансування вищої освіти стимулює університети розвиватись та відповідати на запити ринку праці. Отримавши збільшене фінансування вже цього року, вони можуть вкласти ці гроші в підвищення якості. Наприклад, збільшити заробітну плату сильним викладачам. Це підвищить їхню мотивацію та покращить якість освіти у виші», – зауважив заступник міністра освіти і науки Єгор Стадний.

Показники, за якими МОН робить розрахунок розподілу фінансування, дають університетам чітке розуміння, за якою траєкторією їм потрібно рухатися, щоб покращувати свої позиції.

Відтепер фактична кількість студентів за бюджетною формою навчання (контингент) –  лише один із семи показників, які впливають на формування бюджету. Протягом наступних трьох років вага цього показника буде зменшуватися. Додатково держава стимулює університети зберігати свій профіль, технічні університети – підтримувати саме технічні спеціальності.

Показник масштабу стимулює заклади вищої освіти об’єднуватися та ефективно використовувати ресурси. Адже університети, у яких навчається менше 1000 студентів, будуть отримувати менше, а ті, де три, п’ять і десять тисяч студентів – навпаки отримуватимуть більше.

Застосування регіонального коефіцієнту у формулі дало змогу регіональним університетам у 2020 році отримати краще фінансування. У попередні роки через відтік вступників у великі міста регіональні ЗВО втрачали студентів і не мали ресурсів для розвитку. Застосовуючи регіональний коефіцієнт, держава підтримує регіональні університети.

Наявність українських університетів у міжнародних рейтингах – це стимул працювати над міжнародним визнанням і репутацією, підвищення шансів залучати іноземних студентів. Міністерство враховує позиції в QS World University Rankings, The Times Higher Education World University Rankings та Academic Ranking of World Universities. Зараз п’ять ЗВО, які входять до рейтингів, отримали додаткове фінансування за цим показником.

Кількість грошей на дослідження, які університет залучає від бізнесу та з міжнародних грантів, свідчить, що закладу довіряють донори та/або бізнес. Держава, використовуючи цей показник, стимулює університети розвивати науку та диверсифікувати джерела надходження грошей.

Працевлаштування випускників – це показник, який МОН почне застосовувати при розрахунку фінансування ЗВО у 2021. У 2020 МОН запустить електронну систему, яка буде моніторити, чи працюють випускники того чи іншого університету на посаді, що вимагає вищої освіти. Цей показник буде стимулювати університети підвищувати якість освіти, враховувати потреби ринку праці та сприяти працевлаштуванню своїх студентів.

Наступним кроком Міністерства стане спільне із профільним комітетом Верховної Ради розроблення та внесення комплексних змін до законодавства, які нададуть фінансову автономію університетам.

Опублікований: 27-01-2020
Читайте також:
Нові матеріали з наночастинок – уже не майбутнє, а реальність!

Вкотре здобувачі спеціальності «Біотехнології та біоінженерія» зустрілися з українським вченим, якого знають в усьому світі – професором Університету Дрекселя (США) Юрієм Гогоці , який є одним із відкривачів дивовижного матеріалу MXenes. Зустріч відбулася за підтримки освітньої платформи Ukraine Global Faculty, де наші магістранти освітньої програ...

ЧИТАТИ ДАЛІ

Нові матеріали з наночастинок – уже не майбутнє, а реальність! 06 травня 2024

Міністерство освіти пропонує для обговорення проект нової редакції Українського правопису

Українська національна комісія з питань правопису запропонувала до уваги громадськості проект нової редакції Українського правопису. Проект документа оприлюднений Міністерством освіти і науки. Автори Українського правопису зазначають, що він розроблений на фундаменті української правописної традиції з урахуванням новітніх мовних явищ, що набувають...

ЧИТАТИ ДАЛІ

Міністерство освіти пропонує для обговорення проект нової редакції Українського правопису 16 серпня 2018

Динамічно й інтерактивно: як у НУХТ майбутніх вступників зустрічали

11 травня наш університет знову зустрічав гостей – майбутніх вступників та їх батьків на традиційному Дні відкритих дверей. Організацією заходу займалися Центр моніторингу якості та координації освітньої діяльності університету і студентська рада НУХТ, тож на школярів і випускників коледжів чекала цікава й насичена програма. Увесь спектр своїх ос...

ЧИТАТИ ДАЛІ

Динамічно й інтерактивно: як у НУХТ майбутніх вступників зустрічали 11 травня 2019

Про значення математики для фахівців з інжинірингу

Тривають профорієнтаційні зустрічі наших викладачів зі старшокласниками закладів загальної середньої освіти. Днями цікава розмова з одинадцятикласниками Димерського ліцею №1 відбулася у команди кафедри машин і апаратів харчових та фармацевтичних виробництв. Поштовхом до її початку стало знайомство, що припало на урок математики. Слово за словом, і...

ЧИТАТИ ДАЛІ

Про значення математики для фахівців з інжинірингу 09 лютого 2024