Підготовка фахівців освітньо-наукового ступеня «Доктор філософії» у галузі знань 12 «Інформаційні технології» за спеціальністю 122 «Комп'ютерні науки» та освітньо-професійною програмою «Комп'ютерні науки»
У Національному університеті харчових технологій підготовка фахівців зі спеціальності 122 «Комп'ютерні науки» триває вже понад 20 років. Освітню наукову програму «Комп'ютерні науки» підготовки фахівців докторів філософії третього освітньо-наукового рівня вищої освіти у галузі знань 12 «Інформаційні технології» за спеціальністю 122 «Комп'ютерні науки» відкрито у 2024 році.
Освітньо-наукова програма «Комп’ютерні науки» підготовки доктора філософії за спеціальністю 122 «Комп’ютерні науки» галузі знань 12 «Інформаційні технології» розроблена на основі Стандарту вищої освіти третього рівня (ступінь доктора філософії) галузі знань 12 Інформаційні технології за спеціальністю 122 Комп’ютерні науки № 394 від 28.04.2022 р. і є нормативним документом, в якому узагальнюється зміст освіти, тобто відображаються цілі освітньої та професійної підготовки, визначається місце фахівця в структурі господарства держави і вимоги до його компетентностей та інших соціально важливих властивостей і якостей.
Мета освітньої програми полягає у підготовці висококваліфікованих докторів філософії у галузі інформаційних технологій за спеціальністю 122 «Комп’ютерні науки» на високому рівні, які будуть конкурентоспроможними на міжнародній арені. Формування експертів з глибокими фундаментальними знаннями та здатністю продукувати нові ідеї, розв’язувати комплексні науково-прикладні задачі та/або проблеми в галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері комп’ютерних наук, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань професійної практики, а також вести успішну організаційну та управлінську діяльність, що відповідає місії та стратегічній меті університету – формування інноваційного, освітнього і наукового простору для забезпечення ринку праці фахівцями для наукових та освітніх установ, для задоволення попиту суспільства у галузі науки та освіти, , здатних сприяти створенню міжнародного освітньо-наукового центру розвитку харчової галузі та можливостей самореалізації.
Основний фокус освітньої програми полягає у підготовці фахівців в галузі ІТ, здатних проводити науково-дослідну роботу на основі методів комп’ютерних наук та інформаційних технологій з використанням сучасних теорій і практик отримання, представлення, обробки, аналізу, передачі, зберігання даних в комп’ютерних системах при управлінні складними об’єктами та процесами, зокрема у критичній інфраструктурі.
При підготовці докторів філософії поєднуються освітні компоненти в галузі таких напрямків комп’ютерних наук, як математичне моделювання, методи оптимізації складних систем та процесів, штучний інтелект, нейромережі, теорія управління, інтелектуальний аналіз даних.
Особливості програми полягають у поглибленій фаховій і теоретичній підготовці висококваліфікованих спеціалістів з інформаційних технологій, освітня складова програми реалізується упродовж 2-х семестрів, що відповідає 60 кредитам ЄКТС, і має дисципліни у відповідних циклах, які забезпечують: мовні компетентності, загальнонаукову підготовку, знання за обраною спеціальністю, педагогічну практику, дисципліни вільного вибору. Зміст наукової складової ОНП визначається індивідуальним планом роботи аспіранта, який має дві складові: індивідуальний навчальний план, який повинен містити перелік дисциплін за вибором аспіранта в обсязі, що становить не менш як 25 відсотків загальної кількості кредитів ЄКТС; індивідуальний план наукової роботи, в якому передбачено оформлення його результатів у вигляді дисертації та захист наукових досягнень в термін підготовки в аспірантурі.
Об'єктами вивчення є: процеси збору, представлення, обробки, зберігання, передачі та доступу до інформації в комп’ютерних системах.
Цілі навчання: набуття здатності продукувати нові ідеї, розв’язувати комплексні науково-прикладні задачі та/або проблеми в галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері комп’ютерних наук, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань професійної практики.
Теоретичний зміст предметної області: сучасні моделі, методи, алгоритми, технології, процеси та способи отримання, представлення, обробки, аналізу, передачі, зберігання даних в інформаційних та комп’ютерних системах.
Методи, методики та технології: методи та алгоритми розв’язання теоретичних і прикладних задач комп’ютерних наук; математичне і комп’ютерне моделювання, сучасні технології програмування; методи збору, аналізу та консолідації розподіленої інформації; технології та методи проектування, розроблення та забезпечення якості складових інформаційних технологій, методи комп’ютерної графіки та технології візуалізації даних; технології інженерії знань, CASE-технології моделювання та проектування ІТ.
Інструменти та обладнання: розподілені обчислювальні системи; комп’ютерні мережі; мобільні та хмарні технології, системи управління базами даних, операційні системи, засоби розроблення інформаційних систем і технологій.
На кафедрі 5 комп’ютерних класів (по 24 сучасних ПК в кожному) із встановленим сучасним ліцензійнім програмнім забезпеченням та вільним доступом до Інтернет. Здобувачі опановують сучасне ліцензійне програмне забезпечення JetBrains (IntelliJ IDEA, PyCharm, PhpStorm, WebStorm, AppCode, Android Studio, CLion, DataGrip, GoLand, Rider, DataSpell, RustRover), MS Visual Studio Community, різні СУБД (MySQL, Ms Sql Server) тощо. Здобувачі можуть отримати індивідуальне програмне забезпечення на час навчання для встановлення на власній техніці.
На кафедрі кожен здобувач забезпечений окремим робочим місцем і доступом до електронних методичних ресурсів. Постійна модернізація комп'ютерної техніки дозволяє використовувати у навчальному процесі сучасні програми моделювання і проектування інформаційних систем, вивчати актуальні програмні засоби розробки спеціального програмного забезпечення.
Підготовка докторів філософії за цією програмою є особистісно-центроване навчання, що проводиться у формі лекцій, практичних занять, семінарів, консультацій з викладачами, самостійного навчання за індивідуальними завданнями, виконання курсових робіт, посиленої практичної підготовки (виконання науково-дослідної експериментальної роботи) та підготовки дисертаційної роботи.
Освітня складова програми.
Система контролю оволодіння здобувачами вищої освіти дисциплін освітньо-наукової програми складається з поточного та підсумкового видів контролю. Поточний контроль має на меті отримання оперативних даних про рівень знань здобувача і якість сформованих компетентностей. Він передбачає застосування комплексу методів оцінювання: усне опитування, тестовий контроль тощо. Підсумковий контроль знань у вигляді екзамену / диференційованого заліку проводиться як форма оцінювання рівня засвоєння здобувачем вищої освіти теоретичного та практичного матеріалу з окремої освітньої компоненти. Оцінювання здійснюється відповідно до «Положення про організацію освітнього процесу в НУХТ».
Наукова складова програми.
Оцінювання наукової діяльності здобувачів вищої освіти здійснюється на основі кількісних та якісних показників, що характеризують підготовку наукових праць, участь у наукових конференціях, підготовку окремих частин дисертації відповідно до затвердженого індивідуального плану наукової роботи здобувача. Звіти здобувачів вищої освіти за результатами виконання індивідуального плану щопівроку затверджуються на засіданні кафедри та вченій раді факультету з відповідною рекомендацією.
Результатом навчання є повне виконання освітньо-наукової програми, індивідуального плану наукової роботи та рукопис дисертації. Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії є самостійним розгорнутим дослідженням, що пропонує розв’язання комплексної науково-прикладної задачі та/або проблеми в галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері комп’ютерних наук, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань професійної практики.
Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії є самостійним розгорнутим науковим дослідженням, що має розв’язувати комплексну проблему у сфері комп’ютерних наук або на її межі з іншими спеціальностями, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань та/або професійної практики.
Дисертація не повинна містити академічного плагіату, фальсифікації, фабрикації. Дисертація має бути розміщена на сайті закладу вищої освіти (наукової установи). Захист дисертації відбувається публічно на засіданні разової спеціалізованої вченої ради.
Обов’язковою передумовою допуску до захисту дисертації є опублікування основних результатів у фахових наукових виданнях (відповідно до вимог Постанови КМУ № 44 від 12.01.2022 р. (із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 341 від 21.03.2022 та № 502 від 19.05.2023)).