Підготовка фахівців освітньо-наукового ступеня «Доктор філософії» у галузі знань F «Інформаційні технології» за спеціальністю F3 «Комп'ютерні науки» та освітньо-науковою програмою «Комп'ютерні науки»
У Національному університеті харчових технологій підготовка фахівців зі спеціальності F3 «Комп’ютерні науки» триває вже понад 20 років. Освітньо-наукову програму «Комп’ютерні науки» для підготовки докторів філософії відкрито в 2024 році.
Освітньо-наукова програма «Комп’ютерні науки» підготовки доктора філософії за спеціальністю F3 «Комп’ютерні науки» галузі знань F «Інформаційні технології» розроблена на основі Стандарту вищої освіти третього рівня (ступінь доктора філософії) галузі знань 12 Інформаційні технології за спеціальністю 122 Комп’ютерні науки № 394 від 28.04.2022 р.
Мета освітньої програми полягає в підготовці висококваліфікованих докторів філософії у галузі інформаційних технологій за спеціальністю 122 «Комп’ютерні науки», які будуть конкурентоспроможними на міжнародній арені. Формування експертів з глибокими фундаментальними знаннями та здатністю продукувати нові ідеї, розв’язувати комплексні науково-прикладні задачі та/або проблеми в галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері комп’ютерних наук, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань професійної практики, а також вести успішну організаційну та управлінську діяльність, що відповідає місії та стратегічній меті університету — формування інноваційного, освітнього і наукового простору для забезпечення ринку праці фахівцями для наукових та освітніх установ для задоволення попиту суспільства у галузі науки та освіти, здатних на високому професійному рівні у процесі навчання та наукових дослідженнях, здатних сприяти створенню міжнародного освітньо-наукового центру розвитку харчової галузі та можливостей самореалізації.
Основний фокус освітньої програми полягає в підготовці фахівців в галузі ІТ, здатних проводити науково-дослідну роботу на основі методів комп’ютерних наук та інформаційних технологій з використанням сучасних теорій і практик отримання, представлення, обробки, аналізу, передачі, зберігання даних в комп’ютерних системах при управлінні складними об’єктами та процесами, зокрема у стратегічних галузях.
При підготовці докторів філософії поєднуються освітні компоненти в галузі таких напрямків комп’ютерних наук, як математичне моделювання, методи оптимізації складних систем та процесів, штучний інтелект, нейромережі, теорія управління, інтелектуальний аналіз даних.
Особливості програми полягають у поглибленій фаховій і теоретичній підготовці висококваліфікованих спеціалістів з інформаційних технологій, освітня складова програми реалізується упродовж 2-х семестрів, тривалістю 60 кредитів і має дисципліни у відповідних циклах, які забезпечують: мовні компетентності, загальнонаукову підготовку, знання за обраною спеціальністю, педагогічну практику, дисципліни вільного вибору. Зміст наукової складової ОНП визначається індивідуальним навчальним планом аспіранта, передбачено виконання та захист дисертаційної роботи.
Об’єктами вивчення є: процеси збору, представлення, обробки, зберігання, передачі та доступу до інформації в комп’ютерних системах.
Цілі навчання: набуття здатності продукувати нові ідеї, розв’язувати комплексні науково-прикладні задачі та/або проблеми в галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері комп’ютерних наук, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань професійної практики.
Теоретичний зміст предметної області: сучасні моделі, методи, алгоритми, технології, процеси та способи отримання, представлення, обробки, аналізу, передачі, зберігання даних в інформаційних та комп’ютерних системах.
Методи, методики та технології: методи та алгоритми розв’язання теоретичних і прикладних задач комп’ютерних наук; математичне і комп’ютерне моделювання, сучасні технології програмування; методи збору, аналізу та консолідації розподіленої інформації; технології та методи проєктування, розроблення та забезпечення якості складових інформаційних технологій, методи комп’ютерної графіки та технології візуалізації даних; технології інженерії знань, CASE-технології моделювання та проєктування ІТ.
Інструменти та обладнання: розподілені обчислювальні системи; комп’ютерні мережі; мобільні та хмарні технології, системи управління базами даних, операційні системи, засоби розроблення інформаційних систем і технологій.
Технології, що вивчаються: мова програмування Python; DRAW.IO; Microsoft Power BI; Visual Paradigm Community Edition; Xmind; Google Colab; / JupyterLab; AllFusion ERwin Process Modeler; CAMUNDA; Pandas, NumPY, Matplotlib, Scikit-learn, PyTorch, Beautiful Soup, Natural Language Toolkit.
На кафедрі діє 5 комп’ютерних класів (по 24 сучасні ПК у кожному) зі встановленими сучасними ліцензійними програмними засобами та вільним доступом до інтернету. Здобувачі опановують сучасне ліцензійне програмне забезпечення JetBrains (IntelliJ IDEA, PyCharm, PhpStorm, WebStorm, AppCode, Android Studio, CLion, DataGrip, GoLand, Rider, DataSpell, RustRover), MS Visual Studio Community, різні СКБД (MySQL, MS SQL Server) тощо. Здобувачі можуть отримати індивідуальне програмне забезпечення на час навчання для встановлення на власній техніці за рахунок оформлення корпоративної пошти.
На кафедрі кожен здобувач забезпечений окремим робочим місцем і доступом до електронних методичних ресурсів. Постійна модернізація комп’ютерної техніки дозволяє використовувати в навчальному процесі сучасні програми моделювання та проєктування інформаційних систем, вивчати актуальні програмні засоби розроблення спеціального програмного забезпечення.
Підготовка докторів філософії проводиться у формі лекцій, практичних занять, семінарів, консультацій з викладачами, самостійного навчання за індивідуальними завданнями, виконання курсових робіт, посиленої практичної підготовки (виконання науково-дослідної експериментальної роботи) та підготовки дисертаційної роботи
Освітня складова програми.
Система контролю оволодіння здобувачів вищої освіти дисциплін освітньо-наукової програми складається з поточного та підсумкового видів контролю. Поточний контроль має на меті отримання оперативних даних про рівень знань здобувача і якість сформованих компетентностей. Він передбачає застосування комплексу методів оцінювання: усне опитування, тестовий контроль, тощо. Підсумковий контроль знань у вигляді екзамену / диференційованого заліку проводиться як форма оцінювання рівня засвоєння здобувачем вищої освіти теоретичного та практичного матеріалу з окремої освітньої компоненти. Оцінювання здійснюється відповідно до «Положення про організацію освітнього процесу в НУХТ».
Наукова складова програми.
Оцінювання наукової діяльності здобувачів вищої освіти здійснюється на основі кількісних та якісних показників, що характеризують підготовку наукових праць, участь у наукових конференціях, підготовку окремих частин дисертації відповідно до затвердженого індивідуального плану наукової роботи здобувача. Звіти здобувачів вищої освіти за результатами виконання індивідуального плану щопівроку затверджуються на засіданні кафедри та вченій раді факультету інституту з відповідною рекомендацією.
Результатом навчання є повне виконання освітньо-наукової програми, індивідуального плану наукової роботи та рукопис дисертації. Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії є самостійним розгорнутим дослідженням, що пропонує розв’язання комплексні науково-прикладні задачі та/або проблеми в галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері комп’ютерних наук, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань професійної практики.
Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії є самостійним розгорнутим науковим дослідженням, що має розв’язувати комплексну проблему у сфері комп’ютерних наук або на її межі з іншими спеціальностями, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань та/або професійної практики.
Обов’язковою передумовою допуску до захисту дисертації є опублікування основних результатів у фахових наукових виданнях (відповідно до вимог Постанови КМУ № 44 від 12.01.2022 р. (із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 341 від 21.03.2022 та № 502 від 19.05.2023)).