З нагоди 140-річчя нашого університету, з метою популяризації його здобутків у освітянській діяльності та ознайомлення європейської спільноти з особливостями підготовки фахівців, викладачки кафедр технології оздоровчих продуктів, професорка Галина Сімахіна та іноземних мов професійного спрямування, професорка Наталія Науменко взяли участь у 7-й Міжнародній науково-практичній конференції «Foundations and Trends in Modern Learning» (Берлін, жовтень 2024 року) з доповіддю «Національний університет харчових технологій – лідер у підготовці фахівців-технологів нового покоління в Україні» і опублікували однойменну статтю у збірнику матеріалів конференції.
У доповіді Галини Сімахіної та Наталії Науменко зазначено принципово нові підходи нашого університету до підготовки високоосвічених фахівців, зокрема для різних галузей харчової промисловості. Вони пов’язані з тим, що нині харчова промисловість зі своєю продукцією, методами оброблення сільськогосподарської сировини та концепціями розвитку стоїть на шляхах третього тисячоліття. Це ставить перед майбутніми інженерами-технологами нові завдання: кожному зрозуміло, що успішне просування харчових технологій на нинішньому етапі розвитку суспільства тісно пов'язане з іншими дисциплінами, особливо з хімією, фізикою, біологією, фізіологією, нутриціологією. Цей взаємозв'язок породжує нові пограничні науки в галузі знань про людину, про підтримання та збереження її здоров'я і подовження тривалості життя, оскільки ця проблема завжди була і залишається однією з найважливіших та актуальних у біології й медицині, у розвитку та вдосконаленні людини на всіх етапах еволюції.
Для успішного просування цим шляхом украй важливого значення викладачі університету надають постійному, системному науковому пошукові. Усі дисципліни в університеті – і технічні, й гуманітарні – виконують дві стрижневі функції: дослідницьку й інтелектуальну. За влучним висловом відомого англійського мислителя А. Тойнбі, науковий пошук нагадує літак із реактивним двигуном. Імпульси, які отримує розум дослідника в процесі наукового пізнання, сприяють виникненню свого власного імпульсу, який, у свою чергу, спонукає перехід від пасивної до активної форми світосприйняття, творче пробудження пізнавального інтересу. І цілком закономірно, що важливим напрямом розвитку вищої освіти в Україні є глибоке володінням знаннями на основі впровадження нових технологій навчання.
Сьогодні викладач НУХТ – не лише блискучий методист, а й авторитетний дослідник, який постійно залучає до наукового пошуку здобувачів вищої освіти, оперативно впроваджує у навчальний процес новітні досягнення української науки та освітніх технологій.
При підготовці фахівців із харчових технологій викладачі НУХТ ураховують той факт, що харчове підприємство, що випускає готову продукцію, – це єдність наукових основ, технології, обладнання та економіки. В ході історичного розвитку потрібна час від часу відносна самостійність компонентів цієї єдності поступово абсолютизувалася, так що виділення окремих категорій технологів, конструкторів, економістів стало майже нормою. Тому недостатнє узгодження між розробленням нової технології, вимогами виробництва та законами економіки часто призводить до затяжних термінів просування наукових ідей до практичного втілення. Особливо це стосується продукції здорового харчування, виробництво та реалізація якої характеризується переважно соціальним ефектом, а не економічним, тобто йдеться не про підрахунок економічної ефективності нового виробництва та прибутку від вкладених інвестицій, а про поліпшення стану здоров'я людей, яке не завжди можна схарактеризувати цифрами, але від якого прямо залежить майбутнє української нації.
Авторки доповіді приділили належну увагу підготовці фахівців із технологій оздоровчих продуктів, оскільки цей напрям уже тривалий час упроваджено в освітній процес західноєвропейських університетів, а у НУХТ його започатковано з 1999 року. Кафедра технології оздоровчих продуктів здійснює свою освітянську та наукову діяльність під гаслом «Здорове харчування – для кожної людини і для нації. Приєднуйтесь до нас!»
У розрізі профорієнтаційної діяльності доповідачки наголосили на тому, що університет запрошує вступників-2025 на засвоєння різних освітніх програм з підготовки фахівців для сучасних харчових технологій, у тому числі освітньо-професійну програму «Технології харчових продуктів оздоровчого та профілактичного призначення». Ця програма покликана допомогти сформувати кожному здобувачеві звички, необхідні для повноцінного життя: звички до здорового харчування; звички до постійного самовдосконалення – фізичного, духовного, психологічного.
Усе це дає можливість зміцнити своє здоров’я, зберегти до глибокої старості ясний розум і працездатність, мріяти та реалізувати свої мрії.
На думку академіка Миколи Амосова, медицина в цьому нам допомогти не може. «Вона непогано лікує багато хвороб, однак не може зробити людину здоровою. Поки що вона навіть не може навчити людину, як стати здоровою».
Освітні програми, які реалізуються в НУХТ, здебільшого на це і спрямовані. Компоненти програм максимально адаптовані до особливостей нинішнього молодого покоління Z – покоління народжених у 1995-2012 роках.
Програми враховують унікальність цього покоління: яке здатне змінювати на локальному і глобальному рівнях світ на краще; яке з раннього віку орієнтується на високі досягнення у кар’єрі та на ринку праці; яке народилося у фізично-цифровому світі, де переплітаються реальні і віртуальні ситуації; покоління незалежних, умотивованих, самодостатніх, конкурентоздатних; яке наполегливо працює над власним іміджем.
На завершення доповіді авторки від імені професорсько-викладацького складу НУХТ запросили всіх зацікавлених у власному здоров’ї, у здоров’ї української нації, у розробленні харчових продуктів принципово нового покоління до реалізації освітніх програм, до ефективного використання особливостей студентоцентрованого навчання, до участі молоді у вирішенні всіх тих важливих завдань, які необхідні для післявоєнного відродження України та підвищення її іміджу на міжнародному рівні.
За результатами участі у 7-й Міжнародній науково-практичній конференції «Foundations and Trends in Modern Learning» професорки отримали сертифікати.