Н У Х Т

Досвід організації дуальної освіти в Німеччині презентували у НУХТ німецькі фахівці

07 june 2019

Досвід організації дуальної освіти в Німеччині презентували у НУХТ німецькі фахівці

7 червня до університету завітали експерти німецької організації роботодавців «NORDMETAL» Гюнтер Трепте і Генрі Ціммерманн та заступник директора Департаменту розвитку трудового потенціалу та корпоративної соціальної відповідальності Федерації роботодавців України Анатолій Гармаш.

Гості зустрілися з ректором Анатолієм Українцем, проректором з науково-педагогічної та виховної роботи Ларисою Арсеньєвою і проректором з наукової роботи Олександром Шевченком, де обговорили нову стратегію впровадження дуальної освіти в нашому університеті з урахуванням досвіду німецьких колег.

У ході візиту до НУХТ експерти провели також семінар «Дуальна освіта на підприємствах малого та середнього бізнесу: досвід Німеччини», у якому взяли участь керівники навчальних підрозділів нашого університету і викладачі випускових кафедр.

Засновником дуальної освіти вважається саме Німеччина. Саме від неї цю систему підготовки фахівців перейняли Канада, Австрія та інші країни. Тож досвід німецьких колег дуже зацікавив наш колектив.

Генрі Ціммерманн презентував дві моделі дуальної освіти, що працюють за ініціативи «NORDMETAL», – у Nordakademie – приватному вищому навчальному закладі, заснованому 25 років тому, як пілотний для розроблення і запровадження дуальної освіти, і у Технічному університеті Гамбурга, державному вищому навчальному закладі, де дуальна освіта була впроваджена й успішно реалізується вже 15 років поспіль. Концепція дуальної освіти в останньому полягає у спільному розроблені навчальних планів вибіркових дисциплін підготовки фахівців роботодавцями і вишем.

Фахівець розповів як поступово роботодавці, відчуваючи гостру потребу у кваліфікованих кадрах інженерного спрямування, прийшли до необхідності активно долучатися до фахової підготовки таких кадрів. При чому популяризувати технічні науки вони починають ще з дитячого садочка і школи, організовуючи кампуси, зокрема з робототехніки. Він навів дані про витрати і вигоди підприємств при підготовці студентів за дуальною формою, охарактеризував переваги для роботодавців і для студентів, поділився досвідом роботи цієї форми у компаніях малого і середнього бізнесу й розказав про соціальне партнерство та відбір кандидатів на дуальне навчання.

У свою чергу заступник директора Департаменту розвитку трудового потенціалу та корпоративної соціальної відповідальності Федерації роботодавців України Анатолій Гармаш прокоментував готовність українських роботодавців фінансувати підготовку спеціалістів за дуальною формою навчання. Він навів приклади (поки що їх мало) успішної реалізації такої моделі в Україні й наголосив, що роботодавці зацікавлені також і у науковій компоненті підготовки фахівців, у їх фундаментальній освіті. Проте, роботодавцю потрібен спеціаліст, який би був підготовлений відповідно до його потреб. І це має бути спільним завданням закладу вищої освіти і роботодавця. Він нагадав, що наразі у Міністерстві освіти і науки України готуються нормативні документи для впровадження системи дуальної освіти в нашій країні. Щодо позиції Федерації роботодавців, то вона полягає у тому, що дуальна освіта має бути повноцінною, із офіційним укладенням трьохсторонньої угоди зі студентом, де кожна зі сторін (роботодавець, виш, студент) несе свою відповідальність. Спеціаліст наголосив, що для Федерації це питання є пріоритетним, проте, є розуміння того, що дуальна освіта не може бути масовим явищем. У Німеччині, наприклад, лише близько 20% підприємств готові фінансувати дуальну форму освіти.

Крім того, пан Гармаш є представником від роботодавців у Національному агентстві із забезпечення якості вищої освіти, яке крім інших своїх повноважень займатиметься і акредитацією освітніх програм вишів. Фахівець нагадав, що одним із критеріїв оцінювання поданих до акредитації програм буде їх узгодження із роботодавцями, а також моніторинг професійної успішності випускників за цими програмами. Тож роботодавці України, нарешті, стають активними учасниками процесу підготовки спеціалістів для усіх галузей економіки.

Отримана від експертів інформація спонукала наших викладачів і науковців до активного обговорення й великої кількості запитань до доповідачів.

Наприкінці семінару проректор Лариса Арсеньєва щиро подякувала учасникам заходу й побажала усім натхнення й успішного використання досвіду німецьких колег у вдосконаленні системи дуальної освіти в нашому університеті. Адже перший успішний досвід запровадження цієї форми навчання окремі кафедри нашого вишу вже мають.

Нагадаємо, що дуальна система освіти передбачає поєднання аудиторного навчання та навчання на виробництві, яке не потрібно плутати з практикою. У цьому випадку молодого фахівця навчальний заклад готує разом із підприємством. Компанія визначає потрібні їй спеціальності, надає свої пропозиції щодо формування відповідних навчальних планів і фінансує навчання студентів, які обрали ці спеціальності. При цьому студенти одразу починають навчання і на підприємстві, отримуючи заробітну плату незалежно від того, де цього місяця навчаються – у виші чи у компанії.   

Published on: 07-06-2019
Read also:
Проблеми переходу суспільства до сталого розвитку – у центрі уваги науковців

В університеті у рамках проєктів ЄС ЕРАЗМУС+ Жан Моне Кафедра FoodPro (#587488-EPP-1-2017-1-UA-EPPJMOCHAIR) та Жан Моне Підтримка Асоціацій EUforUA (611278-EPP-1-2019- 1-UA-EPPJMO-SUPPA) відбулася ІІ Міжнародна науково-практична конференція «Європейські виміри сталого розвитку». Зважаючи на карантинні обмеження, конференція працювала в онлайн-форм...

READ YOURSELF

Проблеми переходу суспільства до сталого розвитку – у центрі уваги науковців 02 july 2020

Реальні шляхи покращення сучасного ринку туристичних послуг пропонують наші магістранти

На кафедрі туристичного та готельного бізнесу відбулися захисти дипломних робіт освітнього ступеню «Магістр» за спеціальністю 242 «Туризм». Екзаменаційну комісію очолив д.г.н,  професор,  заслужений працівник освіти України, академік Академії наук вищої освіти України Петро Масляк. До складу комісії також увійшли: завідувач кафедри туристичного та...

READ YOURSELF

Реальні шляхи покращення сучасного ринку туристичних послуг пропонують наші магістранти 25 february 2019

Літня наукова практика наших міжнародників у Литві

Завідувачка кафедри міжнародної економіки, докторка економічних наук, професорка Світлана Гуткевич і здобувачка першого курсу магістерської програми «Міжнародна економіка» Валерія Гладкова з 4 липня по 28 серпня в рамках проєкту «Літня студентська наукова практика», організованого Дослідницькою радою Литви (RCL), проходять стажування на Каунаському...

READ YOURSELF

Літня наукова практика наших міжнародників у Литві 18 august 2023

Насичене, перше в 2021 році, планове засідання вченої ради університету

25 лютого 2021 року в дистанційному режимі відбулося перше в 2021 році засідання вченої ради університету. Розпочали традиційно – з привітання членів ради, що відсвяткували дні народження між засіданнями. Далі перейшли до розгляду питань порядку денного. Першими розглянули кадрові питання – присвоєння вчених звань. До вченої ради надійшли клопота...

READ YOURSELF

Насичене, перше в 2021 році, планове засідання вченої ради університету 25 february 2021