В умовах активного розвитку інформаційно-комунікативних технологій, штучного інтелекту, їхнього домінування в усіх сферах людської діяльності важливого значення набуває науковий складник, який є найвищим досягненням інтелектуального і розумового розквіту суспільства, визначає його перспективи та здобутки. І тому в національній системі освіти й державної політики у нинішній час велика увага приділяється реалізації принципів академічної доброчесності в освітянській та науковій сферах.
Саме в такому контексті розпочав першу зустріч у рамках курсу «Дослідницька доброчесність» спікер Артем Артюхов – доктор економічних наук, кандидат технічних наук, міжнародний інженер-педагог (ING. PAED. IGIP), голова комітету з питань етики Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, член робочої групи ENAI «Educational Materials on Academic Integrity».
Учасниками зустрічі стали і представниці нашого університету: професорка Галина Сімахіна та доцента Світлана Камінська (кафедра технології оздоровчих продуктів), професорка Наталія Науменко (кафедра іноземних мов професійного спрямування), старша викладачка Олена Тищенко (кафедра готельно-ресторанної справи).
Емоційно, доброзичливо, професійно, яскраво пан Артем зосередив увагу численної аудиторії на тлумаченні основних термінів: «академічна доброчесність», «дослідницька доброчесність», «менеджерська доброчесність»; проаналізував основну нормативно-правову базу та регламентуюче законодавство України, а також зарубіжних країн.
Доповідач аргументував, що академічна доброчесність і дослідницька доброчесність як її компонента є важливими конкурентними перевагами і в освітній, і в науковій діяльності, а також відображенням значущості власної репутації дослідника у наукових колах.
Було наведено характерні приклади дотримання принципів різних видів доброчесності, в тому числі професійної, як основи отримання якісних результатів на тлі етичного складника.
Розглядаючи особливості дослідницької доброчесності, пан Артем поставив перед аудиторією шість запитань: чому? сьогодні? тут? актуально? відповідально? проблемно? І сам відповів на них із глибоким переконанням, що доброчесність – це обов’язкове дотримання за будь-яких обставин фундаментальних цінностей: чесності, довіри, поваги, справедливості, відповідальності. А потім, очевидно із власного досвіду, зізнався: «Доброчесним бути модно і важко». А всі результати в науці і освіті потрібно здобувати самому.
Дуже доречно в ході лекції прозвучала біблійна цитата з Євангелія від Матвія: «...бо всякому, хто має, дається і примножується, а у того, хто не має, віднімається й те, що має». У науці зараз цей вислів називають «ефектом Матвія», і він удало обґрунтовує основні принципи доброчесності.
Перша зустріч закінчилася. Присутні розійшлися у передчутті наступних нових відкриттів, нової інформації, нових практичних рекомендацій щодо того, як «діагностувати» прояви дослідницької недоброчесності та запобігати їм; працювати з системами виявлення текстових запозичень; обирати серйозні журнали та конференції для публікації наукових робіт; застосовувати концепції дослідницької доброчесності у власній науковій діяльності тощо.