Як поставити на місце некомпетентного рекрутера

У професійному світі ніколи не варто нехтувати людським фактором. Навіть висококласні фахівці можуть робити помилки через неуважність, в поспіху або через незнання. Але іноді некомпетентності дійсно немає виправдань. І з подібними випадками можна зіткнутися ще задовго до прийому на роботу, а саме - на співбесіді.

І навіть зараз, коли в країні регулярно проводиться безліч тренінгів, семінарів і конференцій для рекрутерів, професіоналізм окремих особистостей залишає безліч питань.

1. Не судіть «по одягу»

Як показує практика, компетенція рекрутера залежить далеко не від віку. Навіть люди з великим стажем роботи часом задають зовсім безглузді запитання. І це зовсім не пов'язано з якоюсь особливою стратегією. Наприклад, молодій дівчині можуть вказати на непривабливу зовнішність, дорікнути за відсутність дітей. Будьте впевнені - так бути не повинно. Якщо ви зіткнулися з таким ставленням з боку менеджера з персоналу, є сенс відразу завершити співбесіду.

Однак нерідко в непрофесіоналізмі звинувачують рекрутерів, посилаючись виключно на вік. Багато хто вважає, що не може 25-річна «дівчинка» добре розбиратися в професії, розмовляючи з дорослими дядьками й тітками, які претендують на серйозні посади. Тут ми якраз радимо «не пороти гарячку», а спробувати проаналізувати характер тих чи інших питань і постаратися не робити висновки по зовнішньому зображенні.

2. Тримайтеся гідно

Багато претендентів скаржаться на слабку підготовку HR-а на співбесіді. Йдеться про однакові питаннях для всіх кандидатів, незалежно від посади, на яку вони претендують. Наприклад, слюсаря 5 розряду можуть запитати про те, які у нього захоплення були в дитинстві, в той час як його робота мало пов'язана з творчістю і головне все-таки - його досвід і вміння. Або бухгалтера попросять розповісти про те, якими видами спорту він захоплюється. Все це абсолютно не по справі, не до місця і, взагалі не дає ніякої корисної інформації роботодавцю. Створюється враження, що рекрутер просто прочитав кілька «корисних» статей і намагається копіювати чужі схеми, призначені для фахівців в абсолютно інших областях.

Звичайно, ви можете спробувати заперечити або натякнути на абсурдність ситуації, але все залежить від того, наскільки ви налаштовані працювати в цій компанії. Поцікавтеся, чи є такий стиль керівництва і спілкування з співробітниками загальноприйнятим на підприємстві або подібна схема ведення бесіди з кандидатами - особиста ініціатива HR-а. Якщо ви не готові працювати в подібній атмосфері, краще відразу відмовитися від посади.

3. Приймайте радикальні заходи

Поки співбесіда не виходить за рамки, дійсно немає сенсу нервувати і сердитися. Але бувають випадки по-справжньому неналежної поведінки з боку рекрутерів. Наприклад, ніхто не говорить, що не можна ставити здобувачеві особисті питання, але все ж слід дотримуватися певної грані. Одна справа поцікавитися сімейним станом, інше - задавати питання «нижче пояса». У це складно повірити, але історія знає випадки, коли HR-менеджер дозволяв собі розмови про інтимне життя і навіть опускався до завуальованих образ кандидатів.

І це саме той варіант, коли не можна дозволяти собі мовчати і терпіти. Ви повинні дати рекрутеру зрозуміти, що він явно порушує етичні рамки, і що вести бесіду в такому руслі просто недозволено.

Ви також можете розповісти про це безпосередньому начальству менеджера. Нехай ви не залишитеся працювати в цій компанії, зайдіть після співбесіди до керівника (якщо є така можливість) або надішліть свій відгук йому на пошту. Така груба і необгрунтована упередженість до претендентів не повинна мати місце в поважаючої себе компанії.

4. Виключення з правил

Але далеко не завжди грубість і некоректні запитання свідчать про низьку підготовку рекрутера. Буває і так, що подібні провокації створюються навмисно, якщо мова йде про стресову співбесіду. Таке інтерв'ю дозволяє роботодавцю зрозуміти, як ви справляєтеся зі стресом і чи не виникне у вас в майбутньому проблем в спілкуванні з клієнтами. Подібні варіанти співбесід залишають безліч спірних питань. Але вони все ще застосовуються в багатьох компаніях, які наймають менеджерів з продажу та роботі з клієнтами, рекламних або страхових агентів, продавців і т.д.